Obsah [Skryť]
Autor: Viktória Norisová, Barbora Okruhľanská / Foto: Pexels,
Základy slušného správania v spoločnosti nám vštepujú naši rodičia už odmalička. No tak, ako učíme deti v bežnom živote slušne pozdraviť, poďakovať či poprosiť, je potrebné im pripomínať dôležitosť slušného správania aj v prostredí internetu alebo pri telefonovaní. Ideálne je byť im v tom vzorom.
Pravidlá slušného správania na internete majú vydarený názov NETiketa. Počuli ste ho niekedy? Hoci sa mnohí nazdávajú, že NETiketa je opakom etikety, mýlia sa. NETiketa je výraz, ktorý v sebe spája dve slová – anglické net, čo znamená sieť, a pôvodne grécke slovo etiketa – zásady slušného správania. Rešpektovať a uplatňovať by ich mal každý užívateľ, napríklad pri písaní mailov, chatovaní, pri pridávaní rôznych komentárov v diskusiách a najmä na sociálnych sieťach.
Telefónom sa jesť nedá
Občas to v spoločnosti vyzerá tak, ako keby sme sa narodili s mobilom prirasteným k ruke. Nosíme ho všade so sebou – pozeráme telku s mobilom v ruke, varíme s mobilom v ruke, niektorí s mobilom v ruke aj šoférujú či bez neho nejdú ani na toaletu. (Koľkí z vás si po WC okrem rúk vyčistia aj displej?)
Samozrejmosťou sa tiež stáva, že sa objavuje aj vedľa taniera počas stolovania alebo na dosah ruky na stole v kaviarni. Nielen zo slušnosti, ale predovšetkým z úcty k našim blízkym by mal mobil zostať mimo stola. Etiketa dokonca hovorí, že mobil by mal byť pri stravovaní úplne vypnutý, prípadne stíšený. Len tak si môžeme pokojne vychutnať s láskou pripravené jedlo a prítomnosť našich priateľov.
Prepnite sa na tichý režim
Asi aj vám už niekedy zazvonil telefón v nevhodnej chvíli – u lekára, v kostole, knižnici, počas vyučovania… Áno, je to trapas, netreba ho však zväčšovať tým, že hovor zdvihnete a budete volajúcemu vysvetľovať, kde sa nachádzate a prečo nemôžete hovoriť. Rovnako nedôstojné je telefonovať v MHD, v čakárni, na cintoríne, v múzeu.
Hovor nemusíte vždy zdvihnúť – dá sa odpovedať aj predpripravenou SMS (šablónou), že zavoláte neskôr, prípadne ho odignorujte stíšením zvonenia a vrátite sa k telefonovaniu, keď sa presuniete do priestoru, kde nebudete nikoho rušiť. Pozor, v tichom prostredí vie byť otravné aj vibrovanie telefónu – preto si treba uvedomiť, že vypnúť zvonenie nestačí. Ak cestujete a chcete si krátiť čas pozeraním filmu či počúvaním hudby, pripojte si zariadenie na slúchadlá. Je naozaj neempatické pustiť si zvuk nahlas a otravovať ním spolucestujúcich.
Notifikácie – novodobí otrokári
Koľkokrát vám počas dňa pípne mobil s najnovším upozornením? Nový email? Ďalší lajk? Updatenutá hra? … Nie je nutné kontrolovať všetky notifikácie a reagovať do niekoľkých sekúnd na každú správu. V situáciách, keď sedíte a debatujete s kamarátmi, deťmi alebo kolegami je to, naopak, veľmi neslušné. Svojim blízkym, aj keď možno nezámerne, dávate signál, že vás to, čo hovoria, skutočne nezaujíma. Keď mám ako mama potrebu kontrolovať si telefón popri tom, ako mi dieťa rozpráva, ako prežilo deň v škole, predstavím si takúto situáciu. Ako sa cítim ja ako dôchodkyňa, keď sa ma moje dospelé dieťa pýta, ako som prežila deň, a popri mojom rozprávaní si kontroluje, kto všetko mu komentoval fotku na sociálnej sieti.
Všetkým všetko najlepšie!
Aj pri označovaní na sociálnych sieťach by sme mali pamätať na to, že nie každému je príjemné, keď sa jeho tvár objaví na fotografiách z párty, rodinnej oslavy, výletu. Aj najbližší príbuzní, najlepší priatelia, deti, by mali byť stotožnení s tým, že uverejníte ich fotky na sociálnu sieť. Rovnako nekomfortne sa môže cítiť „priateľ zo sociálnej siete“, keď sa ocitne označený v hromadnom blahoželaní, na ktoré začnú ľudia reagovať.
Učte už malé deti
Už od úplného malička môžete deti učiť, že využívať mobil má svoje pravidlá. Deti nedvíhajú hovory na rodičovskom mobile, ani keď sa na displeji objaví fotka babky… Deti majú mobil podať dospelým… Je vhodné deťom prízvukovať, že v mobile nemôžu len tak hocikde ťukať, stláčať, hocičo púšťať. Mnohým rodičom sa stalo, že im deti vzali mobil, odblokovali ho, nevinne po displeji ťukali, a tak zverejnili fotku na sociálnej sieti alebo dokonca vymazali dôležité súbory. Čo s tým? Určite pomôže zaheslovanie zariadenia a najmä to, že deti s mobilom v ruke vždy (aspoň jedným očkom) kontrolujete.
„Osloboďte sa od závislosti od mobilu, prosím vás!
Keď sa staneš otrokom svojho mobilu, stratíš svoju slobodu.“
pápež František
Ako sa vyhnúť trapasom v mailoch
1. Vytvorte si mail, za ktorý sa nebudete hanbiť
Ak si zakladáte e-mail, myslite na to, že ním nebudete komunikovať len s priateľmi, ale aj s úradmi, so školou, uvádzate ho v životopise, v rôznych žiadostiach. Meno, ktoré pri tvorbe mailu použijete, by malo byť seriózne, vyhnite sa aj používaniu prezývok: kvetinka18@ alebo ostryborec25@…
2. Nekričte cez písmenká
Možno ste aj vy dostali email, kde už v predmete správy na vás vyskočilo množstvo výkričníkov či otáznikov. Niekedy je síce potrebné zdôrazniť dôležitosť vašej požiadavky zvýraznením, ale aj v tomto prípade je potrebné hľadať mieru využitia interpunkcie, červenej farby písma alebo VEĽKÝCH PÍSMEN. Môže sa ľahko stať, že vaša správa bude na prijímateľa pôsobiť, ako keby sme na neho kričali. Neodporúčame to preháňať ani s emotikonmi, emojmi, farbami a podobne.
3. Dbajte na gramatiku
Ak chcete komunikovať dôležité informácie, niekoľkokrát si po sebe text prečítajte, aby ste eliminovali všetky chyby a preklepy. Dobrý pravopis zvyšuje dôveryhodnosť.
4. Nespamujte svojich blízkych
Je v poriadku, ak občas prepošlete svojim známym zaujímavý mail, ponuku. Treba však pamätať na to, že ľudia nechcú byť ustavične atakovaní novými mailmi, ktoré zaberajú ich miesto v mailovej schránke a môžu to vnímať ako narúšanie ich súkromia. Takže všetko s mierou. Aj online socializovanie má svoje hranice, ktoré už ľuďom nie sú príjemné.
0 komentárov