Autor: Barbora Okruhľanská, Viktória Norisová / Foto: internet

Všadeprítomná, príťažlivá, niekedy zábavná, inokedy otravná – takto by sme mohli opísať reklamu v online priestore. Poznáme ju my dospelí, ale na reklamu bežne naďabia aj naše deti. Na YouTube, v aplikáciách, na sociálnych sieťach.

 Malé deti do dvoch rokov si neuvedomujú, že program, ktorý sledujú, vystriedala reklama. Chápu ju ako súčasť deja. Deti vo veku od troch do šiestich rokov už dokážu zistiť, že sa spustila reklama, ale nevedia, čo je jej zámerom – že sa im snaží niečo predať. Deti od siedmich do jedenástich rokov už chápu, že reklama niečo predáva, ale jej vplyvu sa nedokážu ubrániť. Stále túžia po tom, čo vidia v reklamných spotoch. Tínedžeri vo veku dvanásť až štrnásť rokov by mali chápať účel reklamy a mali by vedieť rozlíšiť, či ten produkt potrebujú, alebo nie. V tomto veku by mali byť voči reklame kritickí.

Deti a reklama 11 2024 02

Neodolateľná

Zaujímavosťou je, že deti aj napriek tomu, že nezarábajú, a teda nedisponujú väčšími vlastnými finančnými prostriedkami, sú jednou z najvýznamnejších cieľových skupín reklamy. Sú totiž ľahko spotrebiteľsky manipulovateľné a rodičia rovnako ľahko podliehajú nátlaku svojich potomkov a neraz ochotne kupujú, čo si želajú. Veru, reklame ťažko odolať.

Obalamutí mozog

Mnoho dievčat a chlapcov pozná reklamy naspamäť a vie ich celé zaspievať, odrecitovať… Prečo? Lebo sú robené presne tak, ako to deti milujú – videá sú krátke, zvyčajne farebné, zvukovo zaujímavé, vizuálne zapamätateľné. Využívajú sa v nich rôzne špeciálne efekty, vystupujú tam ich obľúbené postavičky, texty sa opakujú, melódia je chytľavá, reklama má často aj vtipnú zápletku a používa superlatíva. Deti tak majú pocit, že daný produkt je fakt super a musia ho mať, lebo ho má každý, a keď im ho rodičia kúpia, budú šťastné. Ak nie, tak to nie je fér. Reklama určená tínedžerom zasa využíva obľúbených influencerov, ktorí majú potenciál formovať ich názory a preferencie. Ide o tzv. reklamné spolupráce.

Deti a reklama 11 2024 03

Pobavme sa o jej sile

  • Kľúčovým aspektom reklamy je podprahovosť, teda že na nás vplýva aj bez toho, aby sme si to uvedomovali. Povedzme svojim deťom o tom, ako reklama funguje, vysvetlime im, čo je barter, spolupráca so značkami, ale aj product placement (ak je reklama umiestnená napríklad vo filme, v relácii či seriáli a viditeľne sa tam vyskytujú sladené nápoje známej značky alebo hlavné postavy jazdia iba na jednom type áut).
  • Ak dieťa sleduje televíziu alebo YouTube a začne sa dlhá reklama, skúsme počas nej stlmiť zvuk a pomenovať, že práve beží len reklama, ktorá sa nám snaží niečo predať. Rozoberme si s deťmi, aké taktiky používa, prečo nás chce zaujať, čo nám núka, ako to na nás vplýva a či daný produkt teraz potrebujeme.
  • Ak v obchode dieťa požaduje tovar, ktorý pozná z reklamy, zvlášť ak je predražený, je vhodné dieťaťu vysvetliť, že existujú aj iné alternatívy a že si ich môžeme spoločne preštudovať a na základe toho sa rozhodnúť o nákupe. Pobavme sa o cene, kvalite, výrobcovi, o zložení či výhodách. Toto je cesta, ako ich naučiť kriticky myslieť. Pozor, neznamená to, že im nikdy nekúpime nič, čo videli v reklame. To je nemožné.
  • Starším deťom môžeme spomenúť, že chápeme, ak kvôli reklame majú pocit, že vlastníctvo značkových produktov zaručuje spoločenskú prestíž, nejaký úspech, že sa možno porovnávajú. Opakujme im však, že to nie je pravda a ich hodnota nespočíva v tom, aké značky nosia či používajú.

Článok vznikol v spolupráci s podcastom Digitálni rodičia. www.digitalnirodicia.sk.

Máme pre vás tip

NOVINKA | Hra Digitálni rodičia pre celú rodinu

Deti a reklama 11 2024 04

Deti sa môžeme spýtať množstvo otázok, nielen „Ako bolo v škole?“ a „Čo ste mali na obed?“ Potrebujeme sa rozprávať aj o príležitostiach a nástrahách online sveta, ktorým denne čelíme…

Digitálni rodičia pripravili konverzačnú hru s viac ako 200 otázkami, ktoré vám pomôžu tieto dôležite debaty začať. Je dobré, aby ste o tejto hre vedeli, a bolo by skvelé, ak by ste vďaka nej otvorili témy, ktoré dnes v sebe všetci riešime, ale málo sa o nich rozprávame.

Otázky sú konzultované s psychológmi. Môžu na ne odpovedať aj škôlkari, väčšina otázok však zaujme deti na základnej škole a starších. Najmenší nájdu v škatuľke pexeso.

Skúste to. Zahrajte sa. Či už rodičia doma s deťmi, v škole učitelia so žiakmi, alebo priatelia a kolegovia medzi sebou.

Viac informácií k hre: www.digitalnirodicia.sk

Deti a reklama 11 2024 05

 

Zdieľať článok

0 komentárov

Odosla komentár

Ďalšie články kategórie

Štedrosť má zázračnú moc premieňať

Premieňa hlad na nasýtenie, túžbu po vzdelaní na miesto v školskej lavici, chlad ulice na bezpečný domov, rany tela či duše na cestu uzdravenia, smutné oči na žiarivé hviezdy.

Vianoce 1842

V decembri 1842 v uliciach Turína hvízdal ľadový vietor. Don Bosco ešte netušil, ale jeho oratórium sa už postupne rodilo. Hoci študoval v konvikte na známej ulici v centre mesta, jeho srdce bolo úplne oddané väzneným, chudobným a túlajúcim sa chlapcom.

Titus a čnosti

Vicepostulátor blahorečenia dona Titusa Zemana don Jozef Slivoň sa raz vyjadril, že don Titus Zeman by sa stal blahoslaveným aj vtedy, keby nebol uznaný za mučeníka, teda na základe jeho čnostného života. Aké mal teda výnimočné vlastnosti a čnosti?

Záver roka 1924: Z Perosy do Šaštína a do sveta

V septembri tohto roka sme oslávili a pripomenuli si sto rokov od otvorenia prvého saleziánskeho domu na našom území v Šaštíne. Náš pohľad na dianie „pred 100 rokmi“ sa teraz patrí uzavrieť udalosťami zo záveru roka 1924, keď sa saleziánske dielo v našej krajine už rozbiehalo.