Greenwashing = zelená lož

od | dec 30, 2022 | Časopis 1/2023, Výchova

 

Autor: Kristína Zelná, Alžbeta Zelná / Foto: autorky textu

V tomto čísle našej zelenej rubriky otvárame tému, ktorá sa dostáva čoraz viac do nášho povedomia vďaka reklame veľkých i menších podnikov zvučných mien.

Plne si totiž uvedomujú, že ekológia a ochrana životného prostredia sú kľúčové pre všetky vekové kategórie. Denne tak lákajú svojich zákazníkov na zjavné ekologické aspekty produktov a využívajú na to stratégie nazývané greenwashing.

Čo znamená greenwashing?

Pojem známy aj ako ,,zelený podvod“ alebo ,,zelená lož“ zaviedol v roku 1986 známy environmentalista Jay Westerveld počas pobytu v hoteli, ktorý svojich hostí žiadal, aby použili uteráky viackrát a tým chránili životné prostredie. Uvedomil si, že hotely týmto spôsobom znižujú najmä svoje finančné náklady, keďže ušetria financie za neustále pranie. Čo však môže znamenať, že v iných smeroch svoju environmentálnu stopu vôbec neznižujú, napríklad v prípade recyklovania plastov.

Zp 12 2022 03

Pojem greenwashing vznikol počas pobytu v hoteli, ktorý svojich hostí žiadal, aby použili uteráky viackrát a tým chránili životné prostredie. Ušetrilo to však skôr vynaložené náklady hotela na údržbu.

Ide teda o zavádzajúcu marketingovú stratégiu, pri ktorej spoločnosti a značky nadmieru nadhodnocujú environmentálne a etické prínosy svojich produktov. Pred zákazníkmi tak vyzerajú udržateľnejšie, než v skutočnosti sú. Využívajú na to nepravdivé tvrdenia o svojich ,,ekologických“ postupoch vo výrobe, falošné označenia ,,bio“ a prírodné etikety, no a dokonca často účelovo zahmlievajú fakty o pôvode produktov.

Dôvera spotrebiteľov je už naštrbená

Zavádzajúca stratégia greenwashingu odvádza pozornosť od skutočných systémových zmien, ktoré by mali spoločnosti a značky prinášať, aby sme dosahovali zmiernenie klimatickej a ekologickej krízy. Manipuláciou zákazníkov však vytvárajú výlučne vlastný zisk, a tým sa na trhu vytvára neprehľadná situácia. Dôvera spotrebiteľov je naštrbená a prestávajú veriť aj skutočne udržateľným výrobcom, značkám a samotným produktom.

Zp 12 2022 01

Pomenovania ako ,,prírodný“, ,,natural“, ,,bio“, ,,eko“ a zelené farby na obaloch u zákazníka evokujú bezchybný a naturálny produkt, čo nemusí byť vždy pravda. Dôležité je preto sledovať pôvod a zloženie.

Navyše, falošné zelené výrobky môžu byť oveľa škodlivejšie pre zákazníka a planétu. Napriek svojej dobrej vôli si tak zákazník vyberá výrobky, ktoré životnému prostrediu nepomáhajú a celkovú krízu len zhoršujú.

Slogany, certifikáty a zelenšie logá

Klamlivým stratégiám predaja viete pri troche informovanosti odolávať. Ponúkame vám preto zopár rád a tipov, aby ste sa ako spotrebiteľ nedali nachytať nepravdivou kampaňou.

Jedným z najčastejších spôsobov dnešných malých aj veľkých spoločností je zmena pôvodného loga a vizuálu produktov a predajní na zelenšie varianty. Jeden z najväčších fastfoodových reťazcov, známy aj pre svoj červeno-žltý dizajn, sa takto rozhodol spraviť krok na ceste k zelenšiemu vizuálu úplnou premenou predajní. Červené pozadie loga zmenili na zelené a táto farba aktuálne prevláda aj v mnohých prevádzkach. Cieľom transformácie je ukázať úctu k životnému prostrediu a krok k zdravšiemu prístupu. Otázka na nás ako na spotrebiteľov znie, či táto zmena naozaj robí podnik ekologickejším. Keď sa zamyslíme nad všetkými negatívami, ako je v tomto prípade množstvo použitých jednorazových plastov či vysoká uhlíková stopa z prepravy surovín, asi veľmi nie. Ukazovateľom naďalej zostáva aj skutočnosť, že ide o fastfood, ktorý ponúka kvôli preprave a rýchlemu spracovaniu zakonzervované jedlo s negatívnym dopadom na naše zdravie.

Zp 12 2022 02

O zelenom podvode hovoríme aj pri produktoch zo 100 % či recyklovaných materiáloch, pri ktorých neboli dodržané všetky etické podmienky, od výroby a produkcie cez prepravu až k samotným spotrebiteľom.

Ďalšou známou metódou greenwashingu je používanie zavádzajúcich sloganov, ako napríklad: ,,Zachráňte svet kúpou nášho produktu!“ Nezabúdajme však aj na pomenovania ako ,,prírodný“, ,,natural“, ,,bio“, ,,eko“, pričom výrobcovia väčšinou stavia na zelené farby, čo u zákazníka evokuje bezchybný a naturálny produkt. Okrem toho na obaloch nájdete aj prírodné motívy ako listy, stromy alebo ohrozený druh zvieraťa. To však hneď neznamená, že výrobok je zároveň šetrnejší k prírode. Je preto dôležité čítať zloženie, zaujímať sa o výrobcu či dodávateľa a najmä rozlišovať, ktoré označenie je skutočne pravdivé.

Mnohé spoločnosti sa však neboja zájsť ešte ďalej a na svojich produktoch využívajú certifikáty, ktoré im neprislúchajú alebo si ich sami vymysleli. Falošné certifikáty nemajú s ekológiou nič spoločné, ale vyzerajú lákavo a ľahko zákazníka presvedčia, že práve tieto produkty sú k životnému prostrediu šetrné. Odporúčame sledovať označenia aj certifikované značky a investovať do dôveryhodných, resp. EÚ schválených. Tie, ktoré nepoznáte, sa nebojte vyhľadať na internete a zistiť si o nich viac.

Kolekcia z recyklovaných materiálov je len drobná výhra

V odevnom priemysle sme sa už síce dostali k 100 % či recyklovaným materiálom, stále však platí, že pokiaľ neboli dodržané všetky podmienky, od výroby a produkcie cez prepravu až k samotným spotrebiteľom, hovoríme často o zelenom podvode. Aj tu platí, že je potrebné pozerať sa na značku alebo firmu ako na celok, nielen na daný kus alebo konkrétnu kolekciu. Príkladom sú známe odevné firmy ako H & M alebo Zara, ktoré v posledných rokoch začali ponúkať výrobky a kolekcie zo spomínaných recyklovaných materiálov alebo 100 % biobavlny. A znie to skutočne skvele, doslova to vábi zákazníka kúpiť si hneď niekoľko kúskov do svojho kapsulového šatníka. Masívnou kampaňou však vyzdvihujú svoju drobnú výhru v oblasti ekológie, no nepriznávajú, že ich zvyšné aktivity nemajú s ekologickým prístupom veľa spoločného a skôr idú proti nemu. V prípade módy je teda jednoduchým riešením nakupovať oblečenie z druhej ruky, vymieňať, opravovať, podporovať lokálnych výrobcov odevov a greenwashingu sa tak jednoducho vyhnúť.

Zp 12 2022 04

Jedným z najčastejších spôsobov reklamnej manipulácie spoločností je zmena pôvodného loga a vizuálu produktov na zelenšie varianty. Na obaloch nájdete aj prírodné motívy ako listy a stromy či dokonca ohrozené zvieratá.

Nevyhnutné je pýtať sa a vyhľadávať informácie. Najmä dnes, keď môžeme na internete nájsť odpoveď takmer na čokoľvek. Navyše, mnohé kultúrne centrá v mestách dnes už ponúkajú prednášky na tému ekológie aj naživo. Alebo môžete navštíviť bezobalové obchody, kde vám predajcovia vedia poradiť odborne aj z vlastných skúseností.

Okrem toho sa môžete zapojiť do boja proti greenwashingu z tepla domova. Ak máte pri nejakej reklame jasné podozrenie, že ide o stratégiu zeleného podvodu, môžete ju nahlásiť na Slovenskej obchodnej inšpekcii a vypísať formulár na stránke Rady pre reklamu.

Odolať greenwashingu je pre nás ďalšou náročnou výzvou na ceste k zelenšej planéte. Pri nákupoch v kamenných predajniach aj online obchodoch sa už zrejme nevyhneme otázkam, či ide iba o trik na spotrebiteľa, alebo o skutočnú snahu pomáhať životnému prostrediu. Zároveň je jasné, že v dnešnom uponáhľanom svete nie vždy vieme nakupovať len eticky bezchybné výrobky. Pokúsme sa teda aspoň najbližší mesiac o uvedomelé nakupovanie, vďaka ktorému sa sústredíme na to podstatné (pôvod, zloženie a prípadne certifikáty či značky kvality) a nenakupujme len na základe reklám a lákavých vizuálov. Máme v rukách veľkú moc, my totiž rozhodujeme o tom, čo skončí v našich domovoch. Vyberajme teda dôsledne, komu prejavujeme svoju dôveru a či podporíme lokálnych predajcov a nakúpime produkty, ktoré sú skutočne šetrné k životnému prostrediu, alebo sa necháme zlákať výhodnejšími cenami a krajším vzhľadom. Možno sa nám to vnímavejšie nakupovanie zapáči a aplikujeme ho aj v ďalších oblastiach nášho života.

 

Zdieľať článok

0 komentárov

Odosla komentár

Ďalšie články kategórie

Digitálni pomocníci

Začiatok školského roka prináša pre rodiny množstvo nových povinností a výziev. Všetko je potrebné naplánovať, zorganizovať, nezabudnúť na nič dôležité, čo môže byť stresujúce.

Na prahu nového školského roka

Nový školský rok vždy prináša nové výzvy aj novú štartovaciu čiaru. Niektoré sa dosiahnu, iné vzdialia, niektoré sa naplnia, iné nie.

Preventívny systém vo výchove mládeže IX.

V predošlých častiach sme analyzovali tri piliere: rozum, náboženstvo a láskavosť, ktoré sa prejavujú v konkrétnych postojoch asistencie pri mladom človeku. V ďalších častiach sa zameriame na postoje vedúce k výchovnému ideálu a cieľu. Dnes to budú povinnosti a tresty.

Príslovia Mamy Margity

Mama Margita bola srdcom Valdocca. Nachádzala sa vždy vo svojej izbe ako svätostánok v kostole, sprava i zľava obklopená niekoľkými stoličkami schovanými pod kopou bielizne na obšívanie.