Obsah
Autor: Kristína Zelná, Alžbeta Zelná / Foto: autorky textu
V tomto čísle našej zelenej rubriky otvárame tému, ktorá sa dostáva čoraz viac do nášho povedomia vďaka reklame veľkých i menších podnikov zvučných mien.
Plne si totiž uvedomujú, že ekológia a ochrana životného prostredia sú kľúčové pre všetky vekové kategórie. Denne tak lákajú svojich zákazníkov na zjavné ekologické aspekty produktov a využívajú na to stratégie nazývané greenwashing.
Čo znamená greenwashing?
Pojem známy aj ako ,,zelený podvod“ alebo ,,zelená lož“ zaviedol v roku 1986 známy environmentalista Jay Westerveld počas pobytu v hoteli, ktorý svojich hostí žiadal, aby použili uteráky viackrát a tým chránili životné prostredie. Uvedomil si, že hotely týmto spôsobom znižujú najmä svoje finančné náklady, keďže ušetria financie za neustále pranie. Čo však môže znamenať, že v iných smeroch svoju environmentálnu stopu vôbec neznižujú, napríklad v prípade recyklovania plastov.

Pojem greenwashing vznikol počas pobytu v hoteli, ktorý svojich hostí žiadal, aby použili uteráky viackrát a tým chránili životné prostredie. Ušetrilo to však skôr vynaložené náklady hotela na údržbu.
Ide teda o zavádzajúcu marketingovú stratégiu, pri ktorej spoločnosti a značky nadmieru nadhodnocujú environmentálne a etické prínosy svojich produktov. Pred zákazníkmi tak vyzerajú udržateľnejšie, než v skutočnosti sú. Využívajú na to nepravdivé tvrdenia o svojich ,,ekologických“ postupoch vo výrobe, falošné označenia ,,bio“ a prírodné etikety, no a dokonca často účelovo zahmlievajú fakty o pôvode produktov.
Dôvera spotrebiteľov je už naštrbená
Zavádzajúca stratégia greenwashingu odvádza pozornosť od skutočných systémových zmien, ktoré by mali spoločnosti a značky prinášať, aby sme dosahovali zmiernenie klimatickej a ekologickej krízy. Manipuláciou zákazníkov však vytvárajú výlučne vlastný zisk, a tým sa na trhu vytvára neprehľadná situácia. Dôvera spotrebiteľov je naštrbená a prestávajú veriť aj skutočne udržateľným výrobcom, značkám a samotným produktom.

Pomenovania ako ,,prírodný“, ,,natural“, ,,bio“, ,,eko“ a zelené farby na obaloch u zákazníka evokujú bezchybný a naturálny produkt, čo nemusí byť vždy pravda. Dôležité je preto sledovať pôvod a zloženie.
Navyše, falošné zelené výrobky môžu byť oveľa škodlivejšie pre zákazníka a planétu. Napriek svojej dobrej vôli si tak zákazník vyberá výrobky, ktoré životnému prostrediu nepomáhajú a celkovú krízu len zhoršujú.
Slogany, certifikáty a zelenšie logá
Klamlivým stratégiám predaja viete pri troche informovanosti odolávať. Ponúkame vám preto zopár rád a tipov, aby ste sa ako spotrebiteľ nedali nachytať nepravdivou kampaňou.
Jedným z najčastejších spôsobov dnešných malých aj veľkých spoločností je zmena pôvodného loga a vizuálu produktov a predajní na zelenšie varianty. Jeden z najväčších fastfoodových reťazcov, známy aj pre svoj červeno-žltý dizajn, sa takto rozhodol spraviť krok na ceste k zelenšiemu vizuálu úplnou premenou predajní. Červené pozadie loga zmenili na zelené a táto farba aktuálne prevláda aj v mnohých prevádzkach. Cieľom transformácie je ukázať úctu k životnému prostrediu a krok k zdravšiemu prístupu. Otázka na nás ako na spotrebiteľov znie, či táto zmena naozaj robí podnik ekologickejším. Keď sa zamyslíme nad všetkými negatívami, ako je v tomto prípade množstvo použitých jednorazových plastov či vysoká uhlíková stopa z prepravy surovín, asi veľmi nie. Ukazovateľom naďalej zostáva aj skutočnosť, že ide o fastfood, ktorý ponúka kvôli preprave a rýchlemu spracovaniu zakonzervované jedlo s negatívnym dopadom na naše zdravie.

O zelenom podvode hovoríme aj pri produktoch zo 100 % či recyklovaných materiáloch, pri ktorých neboli dodržané všetky etické podmienky, od výroby a produkcie cez prepravu až k samotným spotrebiteľom.
Ďalšou známou metódou greenwashingu je používanie zavádzajúcich sloganov, ako napríklad: ,,Zachráňte svet kúpou nášho produktu!“ Nezabúdajme však aj na pomenovania ako ,,prírodný“, ,,natural“, ,,bio“, ,,eko“, pričom výrobcovia väčšinou stavia na zelené farby, čo u zákazníka evokuje bezchybný a naturálny produkt. Okrem toho na obaloch nájdete aj prírodné motívy ako listy, stromy alebo ohrozený druh zvieraťa. To však hneď neznamená, že výrobok je zároveň šetrnejší k prírode. Je preto dôležité čítať zloženie, zaujímať sa o výrobcu či dodávateľa a najmä rozlišovať, ktoré označenie je skutočne pravdivé.
Mnohé spoločnosti sa však neboja zájsť ešte ďalej a na svojich produktoch využívajú certifikáty, ktoré im neprislúchajú alebo si ich sami vymysleli. Falošné certifikáty nemajú s ekológiou nič spoločné, ale vyzerajú lákavo a ľahko zákazníka presvedčia, že práve tieto produkty sú k životnému prostrediu šetrné. Odporúčame sledovať označenia aj certifikované značky a investovať do dôveryhodných, resp. EÚ schválených. Tie, ktoré nepoznáte, sa nebojte vyhľadať na internete a zistiť si o nich viac.
Kolekcia z recyklovaných materiálov je len drobná výhra
V odevnom priemysle sme sa už síce dostali k 100 % či recyklovaným materiálom, stále však platí, že pokiaľ neboli dodržané všetky podmienky, od výroby a produkcie cez prepravu až k samotným spotrebiteľom, hovoríme často o zelenom podvode. Aj tu platí, že je potrebné pozerať sa na značku alebo firmu ako na celok, nielen na daný kus alebo konkrétnu kolekciu. Príkladom sú známe odevné firmy ako H & M alebo Zara, ktoré v posledných rokoch začali ponúkať výrobky a kolekcie zo spomínaných recyklovaných materiálov alebo 100 % biobavlny. A znie to skutočne skvele, doslova to vábi zákazníka kúpiť si hneď niekoľko kúskov do svojho kapsulového šatníka. Masívnou kampaňou však vyzdvihujú svoju drobnú výhru v oblasti ekológie, no nepriznávajú, že ich zvyšné aktivity nemajú s ekologickým prístupom veľa spoločného a skôr idú proti nemu. V prípade módy je teda jednoduchým riešením nakupovať oblečenie z druhej ruky, vymieňať, opravovať, podporovať lokálnych výrobcov odevov a greenwashingu sa tak jednoducho vyhnúť.

Jedným z najčastejších spôsobov reklamnej manipulácie spoločností je zmena pôvodného loga a vizuálu produktov na zelenšie varianty. Na obaloch nájdete aj prírodné motívy ako listy a stromy či dokonca ohrozené zvieratá.
Nevyhnutné je pýtať sa a vyhľadávať informácie. Najmä dnes, keď môžeme na internete nájsť odpoveď takmer na čokoľvek. Navyše, mnohé kultúrne centrá v mestách dnes už ponúkajú prednášky na tému ekológie aj naživo. Alebo môžete navštíviť bezobalové obchody, kde vám predajcovia vedia poradiť odborne aj z vlastných skúseností.
Okrem toho sa môžete zapojiť do boja proti greenwashingu z tepla domova. Ak máte pri nejakej reklame jasné podozrenie, že ide o stratégiu zeleného podvodu, môžete ju nahlásiť na Slovenskej obchodnej inšpekcii a vypísať formulár na stránke Rady pre reklamu.
Odolať greenwashingu je pre nás ďalšou náročnou výzvou na ceste k zelenšej planéte. Pri nákupoch v kamenných predajniach aj online obchodoch sa už zrejme nevyhneme otázkam, či ide iba o trik na spotrebiteľa, alebo o skutočnú snahu pomáhať životnému prostrediu. Zároveň je jasné, že v dnešnom uponáhľanom svete nie vždy vieme nakupovať len eticky bezchybné výrobky. Pokúsme sa teda aspoň najbližší mesiac o uvedomelé nakupovanie, vďaka ktorému sa sústredíme na to podstatné (pôvod, zloženie a prípadne certifikáty či značky kvality) a nenakupujme len na základe reklám a lákavých vizuálov. Máme v rukách veľkú moc, my totiž rozhodujeme o tom, čo skončí v našich domovoch. Vyberajme teda dôsledne, komu prejavujeme svoju dôveru a či podporíme lokálnych predajcov a nakúpime produkty, ktoré sú skutočne šetrné k životnému prostrediu, alebo sa necháme zlákať výhodnejšími cenami a krajším vzhľadom. Možno sa nám to vnímavejšie nakupovanie zapáči a aplikujeme ho aj v ďalších oblastiach nášho života.
0 komentárov