Preventívny systém vo výchove mládeže III.

od | sep 4, 2023 | Časopis 5/2023, Výchova

 

Autor: František Kubovič SDB / Foto: ANS

Dnes trochu histórie. Kedy vznikol preventívny systém? Je možné zadefinovať ho? Je don Bosco jeho zakladateľ?

Don Bosco napísal svoje riadky o preventívnom systéme pri príležitosti otvorenia prvého saleziánskeho domu za hranicami Talianska v Nice (Francúzsko) v roku 1877. Vzhľadom na to, že vo Francúzsku práve prebiehala diskusia o rozdiele dvoch výchovných systémov, don Bosco sa snažil predstaviť ten svoj v porovnaní s represívnym systémom.

V 18. a 19. storočí po Francúzskej revolúcii a napoleonských vojnách v celej Európe vládla sociálna nespravodlivosť a neexistovali sociálne systémy, ako ich poznáme dnes my. Preto sa uskutočnil mierový Viedenský kongres (1814 – 1815), ktorý ukončil epochu vojen s napoleonským Francúzskom a viedol k zásadným zmenám európskych hraníc. Nazýva sa obdobie reštaurácie. Jeho vplyv sa prejavil aj v školách a začalo sa veľa rozprávať o prevencii, aby sa vojnové časy v takom rozsahu už neopakovali.

Išlo však o obranno-represívnu prevenciu. Štátne autority na zachovanie poriadku v spoločnosti presadzovali politiku represie, ktorá spočívala v segregácii zlých, pričom dobrých ochraňovali. Za „zlých“ sa považovali kriminálnici, revolucionári, prostitútky, chudobní, tuláci, žobráci, mentálne postihnutí, fyzicky a psychicky hendikepovaní. Výsledok takéhoto vládnutia však so sebou prináša odstránenie množstva nepohodlných ľudí metódami segregácie, kontroly, vznikom tajnej polície, cenzúry, trestov a represie. Toto zmýšľanie bolo ovocím racionalizmu a osvietenstva, ktoré tvrdili, že všetko sa dá riadiť pravidlami (rozumom) a ten, kto ich nerešpektuje, je vinný a pôjde „mimo“. Tým sa ospravedlňovala represia. Francúzsky politik Adolphe Thiers napríklad obhajoval kráľovské kolégiá pred katolíckymi tým, že v nich vládne nemeniteľná disciplína, nad všetkým je myšlienka pravidiel a rovnosti, vernosti, oddanosti a cti. Týmto spôsobom sa formujú čestní ľudia a občania, dobrí kresťania a dobrí Francúzi. Dobre vychovaný je ten, kto poslúcha ako vojak. Pri hodnotení tohto systému je zjavné, že mu chýba starostlivosť a aspekt postupného rozvoja dobrých a pozitívnych vecí. Uprednostňuje síce záujem ohrozených, no nezaujíma sa o osud ,,poškodených“; neznižuje príčiny odklonu od všeobecných noriem správania, ale pôsobí len na jeho negatívne dôsledky.

Druhý spôsob prevencie je podporujúco-asistenčná a ponúkali ju pedagógovia tej doby. Bola zameraná na konkrétnu osobu, zaujímala sa o jej dejiny, temperament, kultúru, dary, schopnosti, problémy. Vychovávateľ Pierre-Antoine Poullet zastával názor, že nestačí potláčať zlo, ale dôležité je rozvíjať dobro. Treba si uvedomiť že výchova si od prirodzenosti vyžaduje jemnosť, láskavosť a bázeň pred ohraničeniami a nedokonalosťami dieťaťa. „Nemožno zmeniť človeka, iba ak prostredníctvom srdca, a k srdcu sa nedospeje inak ako cez lásku. Je jednoducho potrebné neustále a lojálne dohliadať, poučovať, často pripomínať, láskavo povzbudzovať, s radosťou odmeňovať, trestať cieľavedome a s mierou, a predovšetkým vydržať s neúnavnou stálosťou a milovať s nemennou nežnosťou. To všetko môže vyžadovať trochu cnosti, ale veľmi málo umenia; skúsenosť, ale nie hlboký výskum; pohľad praktického pozorovania, nie genialitu vznešených špekulácií. To všetko sa dá a musí robiť jednoducho.“ Súbor týchto princípov a usmernení nevytvára teóriu alebo komplexný systém. Sú rôzne spôsoby, ako sa tento spôsob výchovy dá podporovať: cez dobročinnosť, veľkodušnosť, asistenciu, skrytú pomoc, vyučovanie, odborné vzdelávanie, využívanie voľného času, vovádzanie do viery.

Francúzsky filozof z obdobia osvietenstva Jean-Jacques Rousseau zastával názor, že „človek je od prírody dobrý, spoločnosť ho pokazila“. Vychádzal z prehnaného optimizmu osoby založeného na jej silnej individualite. Vyzdvihoval prírodného človeka nad človeka kultúrneho a volal po návrate k prírode. Jeho výchovný systém prehnaného optimizmu a silného individualizmu sa prejavuje aj v tom, že tí „šťastní“ a „rozumní“ asistujú tých, ktorí sú na okraji a sú devianti.

PS 09 2023 02

V predchádzajúcich článkoch sme mohli vidieť, prečo don Bosco dával prednosť preventívnemu systému. Pri výchove je vždy dôležité poznať príčiny, spôsoby a dôvody, prečo sa pre daný spôsob rozhodujeme. V neposlednom rade je dôležité, aký máme pohľad na človeka, ktorého vychovávame, ako ho vnímame ako osobu, s ktorou vstupujeme do vzťahu. Vo filozofii sa to nazýva antropológia. Ak pri výchove niekoho používame na dosiahnutie našich nesplnených cieľov alebo doňho projektujeme naše túžby a nerešpektujeme jeho osobnosť a dary, môžeme veľmi ľahko upadnúť do manipulácie alebo nášho egocentrizmu. Iný prístup je, ak dieťa vnímame ako dar a naša úloha je rozvinúť v ňom jeho schopnosti, jeho poslanie a povolanie, čo často môže byť v rozpore s našimi predstavami. Tu je koreň problému pri výchove, či vidíme v dieťati dar, ktorý treba rozvíjať, alebo nástroj na naplnenie našich predstáv o ňom a neraz aj našich nesplnených túžob.

Represívny systém sa zaujíma o to, aby sa vykonal príkaz bez ohľadu na konkrétnu situáciu jednotlivca. Preventívny systém sa zaujíma o konkrétnu osobu ako takú. Je zrejmé, že je omnoho náročnejší, a preto je veľmi ťažké vytvoriť štandardizované pravidlá, ktoré by platili za každých okolností pre všetkých. To, čo jednému pri výchove pomáha, druhému môže uškodiť a naopak. Represívny systém sa riadi pravidlom „buď všetci, alebo nikto“, čo znamená, že musíme niečo podniknúť pre všetkých, a ak nevidíme zmenu, potom neurobíme nič, lebo to považujeme za neúčinné. Preventívny systém sa snaží urobiť niečo, hoci len pre niekoho; inak povedané, i keď sa nie všetci začnú meniť, oplatí sa to aj pre niektorých.

Nestačí však iba milovať mladých, ktorých vychovávame, je potrebné, aby vnímali a cítili, že im chceme dobre, že nám záleží na ich osobe, na ich raste a na ich šťastí. To si vyžaduje, aby sme na jednej strane mladých stále podnecovali, povzbudzovali, ale zároveň sa snažili viac sa do nich vžiť a pochopiť ich svet, ich radosti a problémy. Najhoršie je, ak začneme odsudzovať ich svet (ako to často robia dospelí, ktorí nerozumejú napríklad digitálnemu svetu, namiesto toho, aby sa dali mladými doň vtiahnuť) a vytvoríme bariéry. Pri výchove sa pôsobí navzájom. Toto všetko si vyžaduje skutočnú múdrosť. Aj pri aplikovaní preventívneho systému sú potrebné pravidlá a úlohy, veď bez nich sa nedá žiť, ale rozdielny je postoj k nim. Nejde len o ich striktné kontrolovanie, ale o sprevádzanie a pochopenie. Na to je potrebné nadobudnúť určité čnosti, ako sú: bázeň, rešpekt, úcta, sloboda, trpezlivosť, dôvera a rešpektovanie osoby.

Vychovávateľ si musí byť vedomý, že vychováva mladých a deti, ktoré dostali povolanie od Boha, aby ho naplnili na tejto zemi a urobili ju lepšou a krajšou. Jeho úloha je pomôcť im objaviť toto povolanie a zároveň byť opatrný v tom, aby neprojektoval doňho svoje sny, plány a túžby.

 

Zdieľať článok

0 komentárov

Odosla komentár

Ďalšie články kategórie

Na prahu nového školského roka

Nový školský rok vždy prináša nové výzvy aj novú štartovaciu čiaru. Niektoré sa dosiahnu, iné vzdialia, niektoré sa naplnia, iné nie.

Preventívny systém vo výchove mládeže IX.

V predošlých častiach sme analyzovali tri piliere: rozum, náboženstvo a láskavosť, ktoré sa prejavujú v konkrétnych postojoch asistencie pri mladom človeku. V ďalších častiach sa zameriame na postoje vedúce k výchovnému ideálu a cieľu. Dnes to budú povinnosti a tresty.

Príslovia Mamy Margity

Mama Margita bola srdcom Valdocca. Nachádzala sa vždy vo svojej izbe ako svätostánok v kostole, sprava i zľava obklopená niekoľkými stoličkami schovanými pod kopou bielizne na obšívanie.

Prečo ma rodičia nepochvália?

Pochvala je výborným prostriedkom na povzbudenie našich detí a žiakov k práci a k dobru. Aj don Bosco ju veľmi často používal, aby oduševnil svojich chlapcov.

Zhasnúť (modré) svetlo a spať

Je telefón posledná vec, ktorú pred spaním odložíte, a prvá, po ktorej ráno siahnete? Kontrolujete mobil, keď sa zobudíte uprostred noci? Pracujete na notebooku v posteli?